Direct aanvragen geen BKR gratis proefrit

Tweedehands Elektrische Auto Private Lease

Is het privé leasen nog steeds interessant nu het elektrische auto aanbod snel groeit? De beschikbaarheid van tweedehands elektrische auto’s wordt elk jaar groter en de modellen worden steeds beter. Hierdoor wordt het aanbod van occasions interessanter en breder. Je moet hier op letten bij het private leasen van een elektrische auto.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Voor zakelijke lease rijders zijn elektrische auto’s al lange tijd bijzonder interessant. Hun leasecontract loopt na drie tot vijf jaar af en vervolgens komen de auto’s terecht op de particuliere tweedehandsmarkt. Daardoor groeit het aanbod wat betreft elektrische private lease occasions enorm.

BEDRIJF
INFO
WAARDERING
NAAR SITE
  • Ook elektrische auto's
  • Geen borgsom nodig
  • Inruil mogelijk
  • Incl. Banden, All Risk Verz. Belasting, Pechhulp
    • Ook elektrische auto's
    • Incl. Pechhulp & Onderhoud
    • Nieuw en Gebruikt
    • Kosteloos beëindigen
    • Incl. Schade- & ongevallen verzekering
    • Inruil oude auto
    • Elektrische auto's
    • Boetevrij opzegbaar
    • Zakelijk en privé
    • 300 elektrische auto's
    • Private lease
    • Nieuwe en gebruikte auto's
    • Incl. Belasting & verzekering
    • Verplichte BKR toetsing
    • Ook elektrische auto's
    • Private lease & Financiering vanaf € 85 /mnd
    • Incl. Belasting & verzekering
    • Incl. Onderhoud, Pechhulp en reparaties
    • Ook Ferrari, Lamborghini enz.
    • Nieuwe modellen
    • Occasion's
    • Elektrische auto's
    • Zakelijk en privé
    • Meteen economisch eigenaar
    • Geen jaarcijfers nodig
    • Starters en zzp’ers
    • Fiscaal voordelig
          Staat de lease er niet bij?      Andere soorten autolease bekijken?       Klik "Auto leasen Info" onderaan deze pagina

    Private lease waar op letten bij oudere modellen

    De technologie van elektrische auto’s is de laatste jaren sterk verbeterd. Daardoor blijven oudere modellen, vooral wat actieradius en oplaadmogelijkheden betreft, achter bij nieuwe auto’s. Batterijen gaan daarentegen lang mee. Op de restwaarde van elektrische auto’s heeft dat een positief effect.

    Actieradius van private lease tweedehands elektrische auto

    De geringe actieradius van de meeste elektrische tweedehandsauto’s is het nadeel. Hebben vandaag veel elektrische private lease auto’s uit de middenklasse batterijen van 60 kWh of meer? Een dergelijke grote batterij was zo’n vijf jaar geleden nog alleen weggelegd voor de Tesla Model S. Een elektrische occasion van die leeftijd heeft dan ook meestal een batterij met een capaciteit tussen 20 en 30 kWh. Met een bereik van tussen de 125 en 250 kilometer als resultaat.

    Private lease gebruikte auto particulier – Accudegradatie

    De accu is het belangrijkste deel van een elektrische private lease auto. Hoeveel je aan een stuk kunt gaan rijden wordt hierdoor bepaald. Het fenomeen accudegradatie zal de meeste mensen bekend in de oren klinken: een smartphone zal na 2 jaren op een volle accu minder lang meegaan dan toen de telefoon nog nieuw was.

    Ook in elektrische private lease auto’s degraderen de accu’s, maar uit ervaring blijkt gelukkig dat dit vergeleken met smartphones minder snel gaat. Wereldwijd zijn er momenteel duizenden elektrische vijf jaar en ouder auto’s, en het blijkt dat bijna alle modellen nog steeds van de orginele capaciteit ongeveer tussen de 80 en 79 procent over hebben. Hierbij heeft het overgrote deel zelfs meer dan 90 procent.

    Soorten autolease bij Finabud

    Alle soorten autolease zijn bij ons vertegenwoordigd zoals:

     

    Veel automerken geven trouwens een langere termijn garantie op de accu’s. In een overzicht hebben we deze accugaranties van de diverse merken voor u op een rijtje gezet. Er is dus een grote kans dat er op de accu van uw elektrische tweedehands occasion nog steeds garantie zit.

    Bepalen van de werkelijke actieradius

    Het gegeven dat accu’s langer meegaan hoeft nog niet te betekenen dat je bij een interessante potentiele elektrische privé lease occasion niet kritisch hoeft te kijken. Maak een lange proefrit, en vergelijk vervolgens de kilometerstand en de afstand die je hebt gereden met de actieradius afname. Je krijgt zo een goede indruk van de echte actieradius van deze gebruikte electrische private leaseauto.

    Laadmogelijkheden private lease occasion auto

    Belangrijk bij een private lease zijn niet alleen de accu en de actieradius, maar of een private leaseauto geschikt is voor jou behoeften, is de laadmogelijkheid van de private leaseauto ook bepalend. Rij je af en toe wat grotere afstanden, dan is dat mogelijk met een elektrische private lease.

    Echter zal de elektrische private leaseauto wel over die mogelijkheid moeten beschikken. Een paar jaar geleden was dat vergeleken met nu minder vanzelfsprekend.

    Mocht je de private leaseauto voornamelijk gebuiken voor stads en regionaal verkeer, Dan is de snellaadfunctie van minder belang en zul je voornamelijk op je werk of thuis de private leaseauto gaan opladen.

    Gebruikskosten van een private lease occasion elektrische auto

    Behalve de afschrijving bestaan er geen enorme verschillen wat betreft gebruikskosten tussen een nieuwe of een gebruikte elektrische private leaseauto. Wanneer je op je werk of thuis een laadpaal kunt gebruiken zul je een stuk goedkoper je private leaseauto kunnen opladen.

    Snelladen zal vaker moeten gebeuren wanneer je een accu hebt die kleiner is. En dat zal een stuk duurder zijn dan wanneer je de private lease gaat laden aan een openbare paal of thuis. Je kunt dit alles laten meewegen in je totale private lease kostenplaatje.

    Restwaarde

    Vragen over de restwaarde waren talrijk toen de allereerste moderne elektrische auto’s verschenen op de markt. Dit zal natuurlijk afhangen van de levensduur van de accu, het duurste onderdeel van een auto.

    Iets dat op de restwaarde een positief effect heeft, is het feit dat de functionaliteit van accu’s na jaren nog steeds goed is. Zelfs zo positief, dat in 2019 ING tot de conclusie kwam dat een nieuwe elektrische auto 50 procent van hun waarde na 5 jaar verloren hebben. Dit vergeleken met benzine- en dieselauto’s welke in dezelfde periode 60 to 70 procent van de waarde verliezen.

    Toch blijft de restwaarde van een elektrische auto door die positieve ontwikkelingen onzeker.

    Financiele en subsidies voordelen – Private lease zuinige auto

    De combinatie hogere aanschafprijs en afschrijving betekend wel dat tweedehands elektrische auto’s duurder dan een vergelijkbare occasion met verbrandingsmotor. De overheid heeft een 2000 euro aanschafsubsidie beschikbaar gesteld voor de stimulatie van private lease en aanschaf van elektrische auto’s.

    Ondertussen is het plafond van de subsidie in 2021 bereikt. De aanvraag voor subsidie kan pas weer voor een private lease ofgekochte elektrische occasion van 2022.

    Goed voor je Financiën

    FinaBud.NL

    Heb je persoonlijke hulp nodig om financieel goed uit uit de bus te komen? Neem dan even contact met mij op. Misschien wil je zelf een website beginnen en geld verdienen met het promoten van producten van grote bedrijven.

    John B.
    Elektrische Auto Private Lease

    Je profiteert net zoals bij een nieuwe elektrisch auto ook met een elektrisch private lease occasion over meer financiele voordelen. Het betalen van wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) en bpm is ook niet meer vereist.

    Tweedehands elektrische auto kopen

    Afhankelijk van hoe je een auto wilt gaan gebruiken zal blijken of het voor jou interessant is om een tweedehands elektrische auto te rijden. Rij je eigenlijk alleen maar korte afstanden, is het vervoersmiddel voor primair gebruik of rij je veelal ritten van 250 kilometer of meer? Overweeg al deze zaken.

    Neem een kijkje in het occasionplatform overzicht van ons actuele aanbod van tweedehands elektrische auto’s. Soms wordt er helaas met een prijs exclusief BTW geadverteerd. Voor ondernemers die een auto voor zakelijk gebruik willen kopen kan dit handig zijn. Maar voor de consument is het vervelend dat de auto minder voordelig is dan dat het lijkt.

    Private lease gebruikte auto all in

    Een private lease kan een optie zijn wanneer je een nieuwe elektrische auto en occasions aan de dure kant vind of dat je je over de restwaarde geen zorgen wilt maken. Via een private lease kun je voor een maandelijks vast all-in bedrag privé een nieuwe of occasion auto rijden.

    Elektrische auto rijden: goed idee bij de huidige brandstofprijzen?

    Ik rij al jaren een elektrische private lease auto. Geen exotische auto als een Tesla hoor, maar gewoon een klein ordinair ding. Op jaarbasis reden we voor de corona covid crisis en de hoge prijs van brandstof met de privé leaseauto behoorlijk wat kilometers, met z’n tweeen zeker 80.000 km. Momenteel is dat een stuk minder, maar nog steeds boven het gemiddelde van de Nederlanders.

    Ik heb in een ander artikel over thuiswerken al laten weten dat ik ontslag ga aanvragen bij mijn huidige werkgever. Ik zal mijn private lease-auto daardoor automatsch moeten inleveren. En het aantal kilometer dat we er nu dus mee rijden met een andere private lease auto zullen moeten rijden. We hebben wel een andere auto, maar dat is een te dure PHEV private lease die deels elektrisch rijdt.

    Zelfs 98% met ons actuele rij-karakter. Wanneer we echter meer rijden gaat dat percentage aanzienlijk naar beneden. We komen op een accu niet verder dan 50 km, en per dag rijden we gemiddeld 200 km. Opschieten doet dat dus niet echt. De rest van de kilometers doen we dan op benzine.

    Maar we zullen andere lange-afstand-vervoersmiddelen aangesproken moeten worden wanneer de auto niet beschikbaar is omdat iemand anders er mee rijdt. Begin aub niet over OV want dat is echt geen optie wanneer je zoals ons op het platteland woont.

    Benzine of elektrisch? Kleine rekensommen

    Kort-door-de-bocht rekensommen. Reken je even mee? We gaan de marginale koste van brandstof berekenen.

    Het verbruik van een kleine benzine-auto is ongeveer 5.5L op 100km. Dit is bij een (niet huidige) prijs van 2.20 EUR per gereden 100km.

    Het verbruik van een vergelijkbare elektrisch aangedreven auto is dat per 100km ongeveer 17kwh. Dat getal is trouwens voor een amateur die privé nooit elektrisch rijden. Bijvoorbeeld een autojournalist. Je kunt geen klap mat dat getal. Klinkt gek? Misschien wel wanneer je geen elektrische auto rijdt.

    100% efficient opladen van een auto kan niet, want er bestaat ook nog zoiets als “laadverleis”. Door de wisselstroom uit het stopcontact die moet worden omgezet in gelijkstroom en de weerstand wordt de kabel warm. Dat is bij onze huidige auto maar liefst een verlies van 20%. Dat is minder bij een nieuwe auto, en zal denk ik zo’n 10% zijn tot ik betere cijfers zie.

    Private lease elektrisch in de praktijk

    In de praktijk kom je uit op een 18.7kwh/100km. Afhankelijk van het tarief kun je de kosten berekenen. Ik reken met 3 verschillende tarieven:

    1. Teruglevertarief

    Omdat we zonnepanelen hebben verkoop ik de elektriciteit welke ik zelf niet gebruik aan de ernergiemaatschappij. Daarvoor ontvang ik 11 cent/kwh vergoedingstarief voor het terugleveren.

    2. Kosten met zonnepanelen

    Nu betalen we 0.22 EUR/kwh.

    De prijs van de zonnepanelen bedroeg 9600 EUR, en produceren plusminus 9800kwh/jaar. Deze panelen zullen zo’n 25 jaar meegaan en tot die tijd leveren ze ongeveer 237.00kwh op. De omvormer zal na 15 jaar denk ik wel vervangen moeten worden (1000 EUR). We hebben het dan totaal over 10.600 EUR voor 237.00kwh. We komen dat op een bedrag uit van 4.4 cent/kwh.

    Dus zijn de kosten:

    • Scenario 1: 0.11 EUR * 18.7kwh= 2.057 EUR / 100km.
    • Scenario 2: 0.22 EUR * 18.7kwh = 4.114 EUR/ 100km.
    • Scenario 3: 0.044 EUR * 18.7kwh = 0.8228 EUR/ 100km.

    Resume: kosten benzine-auto 12.1 EUR /100km. Bij de 2021 tarieven voor een elektrische auto tussen de 82ct en 4 EUR. Pas op: Als de prijs voor elektriciteit 60 cent is zal dit 11.22 kosten.

    Kosten huidige private leaseauto

    De bovenstaande brandstofkosten zijn marginaal, ik laat dan het onderhoud voorlopig achterwege. We rijden met de huidige private leaseauto ongeveer 30000 km per jaar. Dat is erg belangrijk! Want met een brandstofverbruik van 5.5l/100km en een brandstofprijs van 2.3 EUR zal dit op jaarbasis 3630 EUR aan kosten voor brandstof betekenen, en dat is maandelijks 302.5 EUR.

    Afhankelijk van scenario respectivelijk voor elektriciteit jaarlijks 617.10 /1234.20 / 248.84 EUR. Het verschil in kosten voor brandstof op basis van 60 ct./kwh 264 EUR / jaar (bij 2.2 EUR / liter).

    Een verschil van 3390.00 tot 2400.00 EUR jaarlijks. Dus 200 tot 282.50 EUR / mnd.

    BKR verwijderen

    FinaBud.NL

    Heb je hulp nodig om in de toekomst geen gedoe meer met een BKR te hebben? Kijk dan even op mijn andere pagina waar ik o.a. uitleg hoe je je BKR registratie kunt verwijderen. Ook leg ik uit hoe je maandelijks meer geld kunt overhouden.

    John B.

    De prijzen van twee varianten

    We gaan nu naar twee varianten kijken wat prijzen betreft. Te beginnen met de eerste variant en dat is tevens de moeilijkste: aanschaf. In deze vergelijking maak ik gebruik van de Peugeot 208 auto. Deze auto is zowel te verkrijgen als brandstof variant en elektrisch. Het verschil in prijs is plusminus €9000.

    Dat verschil zou op basis van kosten voor brandstof in 2,65-3,75 jaar terugverdiend kunnen zijn. Op basis van de actuele prijs voor elektriciteit is dit niet terug te verdienen. De tijd om dit terug te verdienen is 34 jaar en dat is langer dan de levensduut van de accu of de auto. Je zou dan immers meer dan 1 miljoen kilometers moeten gaan rijden.

    Verschil in het onderhoud (elektrisch is veel goedkoper) plus wegenbelasting slaan we even over. Mmm toch maar niet, want tot (t/m 2024) hoef je geen wegenbelasting te betalen. Op jaarbasis scheelt dat ongeveer 400 EUR (totaal 1000 EUR tot 2025). Dat zal de terugverdientijd terugberengen tot 2.35-3.33 jaar.

    Is private leasen duurder?

    Laten we nu naar een private lease kijken. Is een privé lease duur? Misschien, maar laten we dat even narekenen.

    Een benzine private lease Peugeot 208 kost bij Athlon 419 EUR (30.000km per jaar). Per maand kost de elektrische privé lease versie van de Peugeot 208 dus 469 EUR.

    Alle private lease kosten per maand:

    Benzine Peugeot 208:
    Lease: €419
    Brandstof: €302.50
    Totaal: € 721.50 per maand.

    Elektrische Peugeot 208:
    Lease: € 469
    Elektriciteit: € 25-100 per maand.
    Totaal: € 494 – 569 per maand.

    Aha, als je dus zonnepanelen of een goedkoop elektriciteitscontract hebt, dan is het niet erg slim zijn om een benzine auto te kiezen met een private lease.

    Maar wat als ik een benzine auto koop?

    Oke dan , daar gaan we weer! Aanschaf voor de Peugeot op benzine is € 20.000. Laten we er vanuit gaan dat je er 10 jaar mee gaat rijden, en daarna voor € 500 verkoopt. Dientengevolge is de jaarlijkse afschrijving € 15.000/10 is € 1500 / jaar. Verzekering moet betaald worden voor dat ding, maar je betaald ook voor onderhoud en wegenbelasting.

    Ik reken 4 ct / km voor het onderhoud. In 10 jaar is dat dus € 12.000.

    Totale aanschafkosten “kopen”:
    Afschrijving: € 125 / mnd.
    Motorrijtuigenbelasting: € 34 / mnd.
    Onderhoud: € 100 / mnd.
    Verzekering (eerst compleet, daarna beperkt casco, 15 schadevrije jaren): € 25 / mnd.
    Brandstof: € 302.50.
    Totale kosten: € 586.50 / mnd.
    Totale kosten over 10 jaar: € 70.380.

    Voor elektrisch maak ik dezelfde rekensom:

    Afschrijving: € 200 / mnd
    Motorrijtuigenbelasting: € 34 / mnd (eerste jaren geen kosten, daarna wel).
    Onderhoud: € 50 / mnd.
    Verzekering: € 28./ mnd.
    Elektriciteit: € 25-100.
    Totale kosten: € 337-412 / maand.
    Totale kostenover 10 jaar: € 39440 – € 48440.

    Onze conclusie

    Is het een goed idee om een elektrische auto te kiezen? Mocht je concluderen om voor een private lease te gaan dan is het niet bepaald slim om te kiezen voor een brandstof-auto. Oké dat ben ik ook kwijt.

    En dan heb ik het nog niet eens gehad over de subsidie die je ontvangt bij een private lease. Je krijgt namelijk minimaal €3000 aan subsidie terug. Dat betekent dat een elektrische private lease auto bijna 2 keer zo voordelig is in aanschaf over 10 jaar.

    Ook zijn de variabele kosten bij een elektrische private lease veel beter te controleren: fluctuerende brandstofkosten zijn hoger dan de prijzen voor elektriciteit. mocht je ook zonnepanelen hebben Dan blijft dit zolang je voldoende productie hebt feitelijk gelijk.

    Een tijdje geleden hebben wij als vervanger voor onze werk lease-auto een elektrische auto besteld. Inclusief de subsidie zijn de kosten €405 / mnd. Wij hebben deze keuze genomen omdat de brandstofkosten vrijwel gelijk ligt aan de privé leaseprijs. Ondanks de iets hogere kosten kozen we toch voor een private lease. Het verschil in prijs was niet groot genoeg om extra risico’s te nemen. D.w.z. Onzekerheid m.b.t. Schade, onderhoud, onvoorziene problemen en vervangend vervoer.

    Auto leasen

    FinaBud.NL

    Andere aspecten van leasen zijn te lezen via onze autolease landing pagina. Dus pak een bakkie met een gebakkie of een glas en ga op je gemak onze andere informatie bekijken.